torsdag 7 november 2013

Eksem i ansiktet kom tillbaka!! Frustration!

Precis när jag blev av med mitt eksem i ansiktet så kom det tillbaka ni inatt. Vaknade av att det kliade för jävla mycket och jag var tvungen att gå upp o kolla i toalettspegeln om vad det är som händer. Såg röda fläckar på kinder och runt munnen, redan fått var i några sår också. Så jag var tvungen att ta smärtstillade Ibuprofen för hemska klådan och krämade på Canoderm över hela ansiktet och Flutivate (stark kortison, receptbelagd) över eksemen. Sen somnade jag om i soffan.

Jag funderade ordentligen på var jag gjorde för annorlunda denna gång. Kan bero på olika faktorer:
1) Sängkläderna var nytvättade, kan ha varit för mycket tvättmedel i eller sköljmedel kvar i tygen.
2) Hade slutat använda kortison i ansiktet och om man slutar abrupt med kortisonet har det en tendens att få utslag att komma tillbaka. Så jag skulle ha trappat ner, varannan dag, var tredje, sen en gång i veckan.
3) Jag rengjorde ansiktet annorlunda än resterande dagarna i veckan. Tog avsminkningswipes från ÖoB av Gunry (Dermatologytestet, MY ASS! :P), kan ha rubbat pH-balansen i ansiktet, sedan hade jag peel-offmask av Nivea, inte haft problem med de förut. Så jag är tveksam. Men sprejen och milken borde vara okej eftersom de har jag haft tidigare dagar utan utslag, dessutom är de markerade för torr och känslig hud.

Jag tror mest på 2) och 3). Någon annan som fått problem med de billiga wipesen? Billiga men fan.... inte värt det. Varning! Varning! XD
Lite svårt att fota utslagen men ah, det ser värre ut på riktigt än på bilderna,
och framför allt känns det värre också.
Kan absolut INTE rekommendera Avsminkningsservetterna från ÖoB. Icke skonsamma, trots att det står Dermatologiskt testade, utan alkohol. Det är bara bullshit rakt igenom XD Niveas Peel off mask är jag osäker på om det ger utslag.  Någon som har ett annat alternativ som funkar bra för oss som lider av atopisk eksem?

De andra produkterna med tumme upp är superbra, från Apoteket. Dock rätt dyrt, ca 100 kr flaskan.

Uppdatering av produkterna, Gunry avsminkningsservetter och Niveas Peeloff-mask: http://atopeksem.blogspot.se/2013/11/uppdatering-av-gunrys-avsminkningswipes.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar