onsdag 30 juli 2014

Mysteriet om Paraben och substituter för Canoderm (500g för 250 kr)

Det har nu gått en tid sedan jag sist skrev här. Det är för att jag varit också testat lite olika produkter, samt kollat runt ifall hela paraben-hypen verkligen stämde. Här är resultaten enligt mig och efter mina reaktioner på min hy.

När jag fick informationen om att paraben (ett billigare kemiskt konservativsmedel som finns i många skönhetsprodukter) kan vara farligt mot cancer, speciellt bröstcancer blev jag rädd. Dels för att när jag kollade ingredienserna på mina lotions och sminkprodukter innehöll mer än hälften paraben och vissa slängde jag direkt. Men jag blev också rädd för att jag har haft många i släkten som drabbats av bröstcancer och faktiskt dött av det. Därför har jag stor chans att själv bli drabbad när jag blir äldre.

Apotea är som ett apotek online, där de har alla varor som ett vanligt Apotek har PLUS mer för en billigare peng och dessutom är det fraktfritt. Tack vare Apotea har jag kunnat testa olika krämer och lotions utan att bli ruinerad. Otroligt smidigt. Handlar där minst varanann vecka.


Innehåller paraben - - - - - - - - Har karbamid och är parabenfri - - - - - - - - - Billigast, dock ingen karbemid

Jag testade att använda några veckor en karbamidkräm som var väldigt bra och billig, från Apotea (CCS Vårdande Karbamidkräm 500 ml för 159 kr) istället för min Canoderm och den använde jag under hela våren. Funkade fantastiskt bra måste jag säga. TUMME UPP! För både produkten och för priset. Men jag måste erkänna att jag inte visste om att den innehöll paraben, och eftersom jag fortfarande är skeptisk mot paraben så valde jag att inte fortsätta med den. För er som inte är rädda för paraben rekommenderar jag denna kräm :)

Jag fortsatte med Fenuril (som också innehåller karbamid som är bra mot oss atopisk eksemare) 400 gr för159 kr också från Apotea. Finns också att köpa som refill om du sparar pumpen från ditt förra inköp. Denna kräm använde jag ca två månader innan jag fann CCS krämen. Denna kräm är också väldigt bra och fungerar bra som substitut för Canodermen.

En kräm som jag använder just nu är Essex kräm 500 gr för bara 127 kr, från Apotea. Den hittills billigaste krämen jag testat. Det positiva är att den inte innehåller parabener, negativa är att den inte innehåller karbamid. Därför kan denna kräm vara bra för t.ex barn eller under sommaren när man inte lider av eksem så mycket som på vintrarna.

Ett annat tips som jag gärna vill dela med mig utav är en ny hudvårdsserie som heter HTH som är typ specialutformat efter våra känsliga hy. De har både duscholja och lotions. Jag har testat tre olika dofter på lotiona och de har alla fungerat utmärkt utan att klia och fungerar super till att applicera under dagarna emellan den feta krämen. Man doftar så fräscht. Helt utan parabener.

När jag inte använder HTH's lotion så tar jag CCS Hudlotion 400 ml för 49 kr (finns med eller utan parfym), den är så bra eftersom den också innehåller karbamid och är parabenfri.

Hoppas detta var till någorlunda hjälp.


Nu tillbaka till paraben, det finns egentligen inte bevisat att paraben har koppling till bröstcancer men eftersom man ändå har hittat så pass mycket paraben i cancerdrabbade så är jag fortfarande skeptiskt och osäker. O varför skulle det vara ett ståhej om parabener om det skulle vara säkert? Så bättre det säkra före det osäkra. Därför väljer jag att undvika att köpa nyaprodukter innehållande parabener. Men det ska vara säkert att använda viss typ av parabener, andra som varit riskgräns har väl förbjudits. Om du vill läsa mer om paraben kan du läsa mer här.

2 kommentarer:

  1. Hej försöker också undvika parabener men Fenuril innehåller parabener.. Methylparaben och propylparaben..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh nej, är det sant? Vart har du läst de? För de källor som jag tittat på står det att det inte innehåller parabener..
      http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19880617000062

      Radera