tisdag 29 september 2015

Graviditeten förbättrade min hy!

Bloggen har inte uppdaterats med inlägg på snart ett år och det finns en anledning! Jag blev gravid med min underbara son som imorgon fyller fyra månader. Och som min barnmorska sade så kunde atopiska besvär som eksem antingen förbättra eller försämra eller inte ge någon förändring alls. För mig blev allt mycket bättre!! Fick knappt utslag och ingen klåda alls under den tiden. Dock fortsatte jag med Fenuril över hela kroppen och luftfuktare (under vintern) för att förebygga ifall det plötsligt skulle ge utslag men det var en sådan frihet att inte ständigt känna att man vill klia och svedan efteråt som kan göra en gaaalen!

Ärren har bleknat
men så ser de ut idag!
Tack vare Bio-oil och Decubal
Men nu när jag inte kunnat amma mitt barn och graviditets- och mammahormonet gått ur mitt system så har jag kommit tillbaka till det normala. FYFAN! Jag hade ju glömt bort hur jobbigt det var med atopisk eksem. Fick utslag direkt! Först på knogarna och sedan i ansiktet (längst käken och halsen). De har varit jättesvåra att behandla också. Det starka kortisonet Flutivate som annars brukar hjälpa efter tre dagar bet inte alls! Så jag fick vara lite kreativ och körde med Decubal (för torr hud) blandat med lite Bio-oil (som skall hjälpa mot en massa såsom ärr, eksem mm) i en liten burk jag hade hemma. För att jag använt Bio-oil under graviditeten för att förebygga bristningar på magen så visste jag att den var superbra och luktade rätt kryddig, som ingefära och trodde att den skulle hjälpa mot mina sår i ansiktet som sved och dessutom blivit mörka på hyn, antagligen för att hyn håller på att läka. Det har faktiskt funkat bra! Använder blandningen under natten och har burken vid sängen, där jag kan smeta på såfort jag känner att jag vill klia under natten (då jag som oftast kliar). Bio-oljan ger en väldigt skön känsla, inte sveda men kanske en mera kylande känsla och Decubalen gör blandningen väldigt dryg och håller i sig länge! :) Bara efter en vecka har såren blekt lite och sticker inte ut lika mycket så jag är jättenöjd. Emellanåt smörjer jag som vanligt med Fenuril, sammanlagt kanske 10 gånger om dagen.

En blandning med dessa två produkter ger en perfekt "spot"-kräm för klådan under t.ex nätterna
Annars har jag också börjat med mina kosttillskott igen, pga mitt atopiska eksem! Jag har faktiskt känt att det hjälpt mig. Jag missar dagar då och då men det verkar inte påverka ändå så det är bra. Jättenattljusolja och B3, ska specifikt vara bra mot huden. De andra är väl bara allmänt bra mot kroppen tror jag hehe.

Dessutom har jag tyvärr börjat med Loratadin och Alvedon innan läggdags varje dag för att jag ska sluta klia när jag sover, det är ju väldigt effektivt och det gör jag egentligen bara under vintrarna när det är som värst men eftersom det var en sån chock mot min kropp att plötsligt komma tillbaka från graviditeten så kör jag en stund till jag är mera stabil. Allergipiller dämpar ju känslan av klåda och Alvedonet förstärker det. It's the perfect match! Dock ska man ju inte käka allergipiller en längre period än tre månader, så försök att pricka in vintertiden när det är som värst eller bara göra så när eksemen är som värst som kan vara av olika anledningar (stress t.ex är oftast största boven).

Ta hand om er och hoppas tipsen hjälper er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar